• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63742
+
-

رعایت الگوی کشت در قزوین

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: الگوی کشت در استان سال زراعی جاری رعایت شده است و کمترین میزان انحراف در این خصوص را داشته‌ایم. تورج بنیادی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: امسال به دلیل بارندگی‌های خوب در پاییز و بهار شاهد کمترین میزان انحراف در رعایت الگوی کشت در مزارع استان قزوین هستیم؛ الگویی که با هدف صیانت از منابع آبی مورد استفاده در بخش کشاورزی و پایداری تولیدات این بخش تهیه و تدوین شده است. 

وی با بیان این‌که وزارت جهاد کشاورزی بر رعایت الگوی کشت تأکید و نظارت جدی دارد، افزود: کشت محصولات زراعی در استان قزوین طی سال جاری کاملاً منطبق با برنامه‌های ابلاغی دفاتر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی و منطبق بر برنامه‌های الگوی کشت بوده است. 
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی، بیشتر کشاورزان قزوینی به این درک رسیده‌اند که باید از این منابع به بهترین شکل استفاده کنند تا آینده کشاورزی آنها دچار مشکل و تهدید نشود. 

بنیادی با بیان این‌که کشت خربزه و هندوانه به عنوان محصولات پرآب‌بر و همچنین سبزی و صیفی در قزوین منطبق با سهمیه‌های اعلامی وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است، گفت: در بسیاری از مزارع مربوط به این محصولات در استان شاهد اجرای آبیاری تیپ بوده و هستیم که باعث کاهش قابل توجه مصرف آب در اراضی کشاورزی شده است. 

وی تصریح کرد: به دلیل حادثه سیل در برخی از نقاط کشور، سهمیه‌هایی در حوزه سبزی و صیفی به بعضی از استان‌ها ابلاغ شد. این مهم با توجه به وضعیت آبی و بارندگی‌های مناطق انجام شده است و مشکلی در برنامه الگوی کشت ایجاد نمی‌کند. این مسئول افزود: در برخی از این مزارع شاهد کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب نسبت به دوره‌های قبلی کشت بوده‌ایم که بسیار قابل توجه است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید